D(i)PE’s weblog

Icoon

blablabla (zo nu en dan)

ook limburg kleurt kak-bruin

Ik heb vandaag mijn burgerplicht volbracht: stipt om half 8 was ik aanwezig in een niet-compleet stembureau, waar ik prompt gepromoveerd werd van ‘plaatsvervangend bijzitter’ naar ‘bijzitter’. Ambiance: stembrieven plooien, verkeer regelen, stempeltjes zetten, potloden slijpen, enz… Naast de 3 lekkere sandwiches (hesp, kaas, kaas) en de suikerwafel die de brandweer is komen afleveren, ga ik er 15 euro voor krijgen, en was ik best tevreden voor een zondag ‘burgerplicht’.

Maar als ik dan nu de resultaten in m’n streek even bekijk, dan stel ik vast dat de gewaardeerde medeburger de bruinen afgrijselijk veel stemmen heeft gegeven. Ik heb vandaag een kleine staalkaart van de maatschappij voor m’n neus zien passeren (wat wel vaker gebeurt, daar niet van), en toch verbaast het mij een beetje.(1) In roots-land Riemst, doen ze voor een eerste keer mee, en halen er 7,5% van de stemmen binnen (zie ook bij Capco-madam Claudia Schiepers). In Hoeselt: van 0 naar 10%. Belachelijk. Bij ons, lap, is het nog erger, en gaan ze van 8 naar 14,8%.

Brussel, schaf de stemplicht af, voor het te laat is, en we op een maandagochtend wakker worden in een bruine wereld.

(1) Hoewel: het aantal koekoeken verstrooide professoren die na het afgeven van hun oproepingsbrief en identiteitskaart straal naar het stemhok lopen -dus: zonder stembrieven- was al om 10u30 niet meer te tellen!

Gearchiveerd onder:life

Geef een reactie

Blog Stats

  • 8,324 hits
