D(i)PE’s weblog

Icoon

blablabla (zo nu en dan)

de Tour / Tom Boonen

Tom Boonen is daarstraks uit de Tour gestapt. Hij had ademhalingsproblemen en was duidelijk aangedaan toen hij van de fiets stapte, zijn rugnummer (101) inleverde en in de volgwagen stapte. Boonen heeft niet meteen z’n gelukkigste Tour gereden, tenminste, op het vlak van zeges, spurtzeges. De gele trui, die stond ‘m. Fier. Op het lijf gegoten. Door België fietsen in het geel, het moet iets speciaals zijn, tenminste: dat zeggen de weinige Belgen die ’t ‘m hebben voorgedaan. Als wereldkampioen Wereldkampioen. Want hij verdedigt z’n kampioenentrui met verve. En laat ik er maar meteen aan toevoegen: ik zie Boonen graag goed fietsen.

Tot daar. Nu hetgeen me niet aanstaat, ik vind er zelfs een hersenkronkel in, komt-ie: een Boonen die mekkert over het aantal af te malen kilometers op een dag, de opvolging van de zware ritten (‘Tour zet aan tot dopinggebruik’), zelfs over het uitblijven van blote borsten langs het parcours -help, als het koerspubliek plots borsten kond moet gaan maken langs het parcours.

Is het niet net door gasten als Boonen zelf dat de wielersport niet alleen geweldig populair is, maar ook nog ‘ns z’n vedetten stevig betaalt? Moet je ‘ns even meedenken: de Tour is de grootste publicitaire stunt van het jaar, enkel topevenementen van het kaliber van het wk voetbal (om de 4 jaar) en de Olympische Spelen (idem) zijn publicitair nog interessanter in de sportwereld. (Formule 1?) Net doordat de organisatie van de Tour de France (ASO als ik me niet vergis) zo veel steden een aankomst, dan wel een doortocht voor grof geld verkoopt, en ergo: lange(re) ritten kan laten rijden, kunnen de coureurs zo vorstelijk betaald worden in de Tour. Waarom trekt de karavaan dit jaar zo vlotjes de Franse grenzen over richting Luxemburg, Duitsland, Nederland, België en Spanje? Simpel, voor het geld. Als je merkt dat de organisatie voor de Lotto-Davitamon-ploeg al bijna 50.000 euro heeft klaarliggen, na 3 ritzeges, veel groene truitjes voor McEwen en hier en daar wat snoepcentjes (tussenspurtjes wegkapen à la Vansummeren), dan is dat toch mooi geld, niet? Heb ik het nog niet over de onbetaalbare publiciteit die de teams voor hun sponsors vangen, door worldwide op televisieschermen te verschijnen.

Ik vind het spijtig dat Tom Boonen vandaag niet meer verder kon. Vrijdag zakken we immers af naar de Tour, en zondag zullen we de aankomst meemaken in Parijs. Ik had -eerlijk waar- gehoopt om hem op de Champs-Elysées het volle pond te kunnen zien geven, en dat hij dan zijn gram had kunnen halen. Ik zag hem al de spurt winnen en hem in zijn wereldkampioenentrui als eerste over de meet bollen. Het heeft niet mogen zijn.

Gearchiveerd onder:sport

Geef een reactie

Blog Stats

  • 8,343 hits
